Nieuwe werkelijkheid of onwerkelijkheid?

Posted by: Fabiënne - Posted on:

In de huidige tijd ontstaan er nieuwe verbanden, ontdekken we nieuwe mogelijkheden en worden we enorm terug geworpen op ons zelf en onze naasten.

Ik typ dit verhaal nu vanaf de bank terwijl mijn kinderen druk zijn met hun huiswerk via het nieuwe thuis leren. Ook mijn man doet zijn best om zijn vak, lichamelijke opvoeding, ook digitaal vorm te geven met tot gevolg dat iedereen in huis soms proefkonijn moet zijn.
Zelf begin ik volgende week met een andere baan, teamleider in het onderwijs, maar alle teamleden zijn thuis aan het werk. Ik zal de mensen eerst alleen maar digitaal ontmoeten. Aan de andere kant geeft deze periode mij de kans om goed ingewerkt te worden en rustig allerlei stukken door te lezen en mij eens goed te verdiepen in onderwijsland en alle voorschriften die daarbij horen.
Met de beelden vanuit Italie en de beelden vanuit Brabant op het netvlies is het net of we in een slechte film beland zijn.
Het is een nieuwe werkelijkheid waar we nu alle dagen mee te maken hebben. Hoe je hiermee omgaat, is sterk afhankelijk van hoe jij naar de wereld kijkt. Zie jij kansen en uitdagingen of juist bedreigingen en beperkingen?

Zo dwingt Corona ons om in de thuissituatie alle facetten van ons leven vorm te geven. Maar hoe doe je dat zonder dat je elkaar na een dag al in de haren vliegt.

De tips voor thuiswerken vliegen je op social media om de oren. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden, zet ik degene op een rijtje die je veel terug ziet komen of die voor mij duidelijk werken:

  1. maak een planning met het hele gezin voor de hele week. Neem hierin ook ontspanning mee en huishoudelijke klusjes. Ook kinderen kunnen hierin prima helpen hoe jong ze ook zijn.
  2. zoek een rustige werkplek voor iedereen. Als je moet bellen/ praten spreek dan af wie waar gaat zitten en voor hoe lang. Als je hierin geen keuze hebt, maak dan aan je kinderen duidelijk hoe lang het gesprek gaat duren en waarvoor ze in uiterste nood mogen storen.
  3. kies je focus voor je werk. Ben je een ochtendmens doe dan de taken waarbij je de meeste concentratie nodig hebt s’ochtends en bewaar de minder belangrijke zaken voor s’middags. Ben je meer een avondmens kies er dan voor om bepaalde klussen s’avonds te doen. Kies er ook voor om maar een paar keer per dag je email te beantwoorden. Het risico van het feit dat iedereen nu thuis werkt, is dat je je verplicht voelt om de hele dag te reageren op e-mails. Probeer hier afspraken met elkaar over te maken.
  4. zorg voor ontspanning en beweging. Neem iedere dag een echte lunchpauze en ga wanneer mogelijk even naar buiten. Door iedere dag iets aan ontspanning en beweging te doen, blijf je fit met elkaar en het is ook leuk om samen te doen. De kinderen bij ons hebben iedere week verschillende challenges van gym waar wij af en toe ook aan mee doen. Aan de andere kant doe ik af en toe yoga om even tot rust te komen. Al neem je maar 5 minuten voor bijvoorbeeld je ademhaling, je zult merken dat het je helpt.

Overdenking

Je kunt deze tijd ook gebruiken als overdenking. Ben je nog tevreden met je werk? Welke zaken mis je op dit moment in je werk nu je het meeste vanuit thuis moet doen? Merk je dat de afstand van de dagelijkse gang van zaken je aan het denken zet over of jij je werk nog leuk genoeg vindt? Van welke zaken in je werk krijg jij normaal energie en hoe kun je die nu vorm geven.
Heb je hier hulp bij nodig, neem gerust contact op met mij door een berichtje te sturen.

Rest mij nog te zeggen:
Wees niet te streng voor elkaar in deze periode waarin de dingen anders dan anders gaan.
Gezondheid is in deze periode het allerbelangrijkste.
Zoek met elkaar naar nieuwe mogelijkheden van contact houden.
Doe eens iets aardigs voor een ander met de tijd die je nu overhoudt en boven alles pas goed op jezelf en op anderen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *