De meest succesvolle teams zijn de teams die de meeste fouten maken.

17 jun

Huh nu maak je een typefout Fabienne……

Nee zeker maak ik geen typefout. Teams die de meeste (geregistreerde) fouten maken, zijn de meest succesvolle teams. Uit onderzoek van Amy Edmundson (Amerikaanse onderzoekster die als eerste met het thema psychologische veiligheid aan de slag ging) blijkt dat teams in ziekenhuizen die weinig fouten maken/ registreren de minst succesvolle teams zijn.

Hoe dit kan? Want het zijn toch allemaal hoog opgeleide professionals die goed zouden moeten weten wat ze doen?

Deze teams zijn bang om fouten te maken of van hun fouten te leren. Er heest een onveilige sfeer waarin fouten niet erkend worden. Medewerkers zijn bang om afgerekend te worden op hun fouten, voor schut gezet te worden of publiekelijk te kijk gezet te worden.

Ook al weten medewerkers dat er patiënten kunnen overlijden door hun fouten, dan nog durven zij niet de fout van een collega aan te kaarten.

Hoe dit fenomeen ontstaat? Dat heeft alles met psychologische veiligheid te maken.

  • Voelen medewerkers dat zij erbij horen?                                        (Inclusie)
  • Worden fouten besproken?                                   `                           (Delen)
  • Durft het team te experimenteren                                                   (Uitdagen)
  • Weet ieder individu wat zijn/haar bijdrage is aan het geheel?    (Leveren)
  • Is er positieve waardering voor elkaar?                                           (Positiviteit)

Aan deze 5 kenmerken kun je toetsen hoe open en veilig werkklimaat er heerst.

Zo hoorde ik van een medewerker uit een ziekenhuis dat de stagiaire afgeblaft was toen zij een vraag stelde aan de arts. Collega’s die erbij stonden, zeiden niets en lieten het gebeuren.
Gelukkig was er een collega die later vroeg hoe het gegaan was en had deze stagiaire het lef om te vertellen wat het met haar gedaan had. Door het daarna bespreekbaar te maken met het team en de arts, ontstond er een opener en velliger werkklimaat.

En nee, met een zo’n gesprek is niet ineens alles opgelost.

Deze verandering gaat over gedrag.

Om nieuw gedrag.

Dat vraagt om uitproberen en in actie komen in kleine stapjes.

Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag met delen, door bewust tijd vrij te maken voor het bespreken van successen en fouten die gemaakt zijn.
Zorg hierbij dan ook dat iedereen aan het woord komt en dat iedereen elkaar laat uitpraten.

Door op deze manier het overleg te voeren, ben je al op drie vlakken van psychologische veiligheid aan het oefenen met nieuw gedrag (delen, leveren en positiviteit).

Wil jij meer informatie over psychologische veiligheid, doe dan mee met mijn gratis webinar. Afgelopen vrijdag was deze weer en de deelnemers gaven als feedback:

“Zeer zinvol om met dit onderwerp bezig te zijn.
“ Helder uitgelegd”.
“Zeer bruikbare tips waar ik gelijk wat mee kan”.

De volgende keer is op donderdag 14 juli om 19.30 uur. Geef je op door de onderstaande knop te drukken.

Laat vakantie geen excuus zijn om niet deel te nemen. Ik garandeer je dat het uur dat jij investeert zichzelf uiteindelijk drie dubbel terug betaald.

  • Doordat jij zicht hebt om waar het mis gaat, kun jij gerichte interventies inzetten die echt zinvol zijn.
  • Daarnaast komt jouw team zelf in de actie waardoor jij het juist minder druk krijgt.
  • Door mijn praktische tips kun jij gelijk aan de slag om iedere dag het verschil te maken.

Door deze tijdige aankondiging kun jij gelijk deze tijd blokken in jouw agenda en help ik jou even afstand te nemen van alle hectiek en emoties en zo weer de juiste stappen te zetten naar een opener en veiliger werkklimaat waar medewerkers graag in blijven werken.

Dus wees de bestuurder van dit proces in plaats van een passieve bijrijder. En maak daarbij jouw medewerkers ook actief in het positief bijdragen in dit leerproces.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.