Een nee tegen een ander is een ja tegen jezelf

25 mrt

Toen ik afgelopen week met een team aan de slag was en we de kwaliteiten en de valkuilen van de medewerkers bespraken nadat we die in kaart hadden gebracht, raakte een medewerker overstuur.

Ze was net nieuw in het team en door ziekte kwamen er steeds vragen via de app of iemand kon invallen. Ze voelde zich verschrikkelijk bezwaard dat ze die keer niet kon en in de app dit moest aangeven. Ze had allerlei gedachten over wat collega’s wel niet van haar zouden denken.

Gelukkig voelde ze de ruimte om het tijdens deze teambijeenkomst aan te kaarten. Ze gaf al eerder een non verbaal signaal naar mij, maar ik liet deze bewust even liggen en begon bij een aantal andere collega’s om zich eerst kwetsbaar op te stellen. Een goed voorbeeld doet volgen en zo bleek ook hier het geval. Het team reageerde heel positief. Een van de medewerkers zei: “Een Nee tegen een ander is een Ja tegen jezelf”.

Dubbel mooi was dat de leidinggevende ook zelf het goede voorbeeld gaf en haar valkuil besprak. Ze legde uit dat haar valkuil was dat ze altijd voor iedereen klaar wil staan. Dit doet ze in het werk maar ook thuis. Op het werk merkt ze dat er binnen haar team leidinggevenden gebruik gemaakt wordt van deze valkuil waardoor zij nog meer werk op haar bordje krijgt. Ze kon daarop aangeven dat zij in een spagaat kwam omdat ze ook voor haar team klaar wilde staan. Het mooie wat ontstond: het team gaf aan bepaalde dingen prima zelf te kunnen regelen, om haar zo wat lucht te geven.
Dat zijn de momentjes waarop ik dubbel geniet 😊

Een nee tegen een ander is een ja tegen jezelf

In teams waarin de samenwerking niet goed loopt, voelen medewerkers zich niet altijd veilig om te bespreken wat zij als vervelend of lastig ervaren. Zeker als jij als leidinggevende je niet kwetsbaar opstelt, zal het langer duren voordat het gewoon is om fouten en kwetsbaarheden te delen.

Wil je als team groeien en wil jij dat jouw medewerkers zelfstandiger worden, dan is dit een grote voorwaarde.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen:

  1. Bespreek aan de hand van kwaliteiten in het team ook de valkuilen. Bespreek dan ook hoe je elkaar kunt helpen om niet in jouw valkuil te stappen. Trek hier minimaal een uur voor uit want mijn ervaring leert dat er tijd en ruimte nodig is om echt het gesprek te kunnen voeren.
  2. Regel intervisie voor jouw team. In intervisie kan het team van en met elkaar leren aan de hand van een methodiek. Helaas is dit nog niet binnen alle organisaties geregeld.
  3. Bespreek tijdens het werkoverleg welke successen er behaald zijn en van welke fouten er geleerd is.
  4. Ga het gesprek aan aan de hand van praatkaarten (feedbackkaarten, coachkaarten, kaarten psychologische veiligheid). Doordat daar al een concrete vraag op staat, verlaagd dat de drempel. Er is goed nagedacht over die vragen, dus mijn ervaring is dat er prachtige gesprekken ontstaan, die ervoor zorgen dat medewerkers elkaar nog beter leren kennen

Merk jij dat je dit soort dingen al geprobeerd hebt, maar dat er toch geen beweging ontstaat of een verbetering van de samenwerking? Speelt er meer onder het oppervlak waar jij niet aan mag komen? Dan zou mijn advies zijn om een externe coach in te schakelen.
(ja dat is een gevalletje “wij van WC eend adviseren WC eend) maar ook ik schakel een externe coach in als ik merk dat ik niet het verschil kan maken of de verhouding tot mij als leidinggevende in de weg staat.

Medewerkers ervaren dan toch meer veiligheid en als externe mag en kan ik ook de vinger op de zere plek leggen zonder dat dat jouw positie als leidinggevende aantast.

Dus loop jij vast en weet jij niet goed wat jij nog anders kan doen om de samenwerking in het team te verbeteren? Om een opener en veiliger werkklimaat te stimuleren?

Wil jij een aantal tips hoe jij dit patroon kunt doorbreken?
Doe dan mee met mijn gratis webinar op dinsdag 26 april om 12 uur met als thema:
“Hoe stimuleer ik een open en veilig werkklimaat in mijn team?”.

Je kunt je opgeven door te klikken op onderstaande link.

.Zeg jij: ik heb al van alles geprobeerd en ik kan het mij niet veroorloven om nog langer door te modderen? Neem dan rechtstreeks contact met mij op en ik denk met jou mee hoe verandering te brengen in jullie situatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.