Stressvolle situaties zetten vaak de knop op rood

14 jan
Stress gaat over hoe jij denkt en voelt over een situatie.
Hoe ga jij om met stress?

Stress is emotie en emoties zijn te beïnvloeden door jou.
Zoals ik al in eerdere berichten beschreven heb kun jij jouw energieniveau voor 70% zelf beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Maar we zijn ons er vaak niet bewust van.

Als leidinggevende in de zorg kom je vaak stressvolle situaties tegen. Medewerkers die heftige situaties meegemaakt hebben, die je zo goed mogelijk wilt helpen en voorkomen dat ze uitvallen.
Mogelijk werk je zelf ook nog deels op de werkvloer en kom je daar stressvolle situaties tegen door bijvoorbeeld agressie van cliënten.
Op dit moment kan het rooster al genoeg stress opleveren, want waar ga je voldoende personeel vandaan halen? Medewerkers zijn mogelijk ziek of vinden een andere baan en jij kunt niet snel genoeg een nieuwe medewerker aannemen om de gaten te vullen.

Nu kun je als leidinggevende op drie manieren reageren:

groene, blauwe en rode knop

Rood: Je gaat mee in de stress en zoekt steeds ad hoc oplossingen om snel het probleem te tackelen. Je gaat alleen maar meer werken in de hoop zo alle ballen hoog te houden.
Blauw: Laten we vooral de dingen blijven doen die we al deden. Snel weer over tot de orde van de dag en zeker geen nieuwe dingen proberen.
Groen: laten we even pas op de plaats maken en onderzoeken of we zaken ook anders kunnen organiseren. Je bespreekt met het team wat er nodig is om de zorg weer op de rails te krijgen en wat ieder persoon nodig heeft om zijn/haar werk prettig te kunnen doen.

Merk je dat jouw team en jijzelf de knop vol op rood hebben, pas dan deze 3 tips toe:

Focus: kies met elkaar waar jullie de focus op willen leggen. Wat is hetgeen waar jullie prioriteit aan geven. Spreek af hoe je elkaar helpt om de knop meer op groen te krijgen en het gemopper te stoppen. Zo heeft een team dat ik begeleidde afgesproken dat er een rode buzzer aangeschaft werd en wie tijdens de vergadering begon te mopperen of “ja maren” zonder een concreet voorstel dan kon de rest op de knop drukken en moest die medewerker stoppen of met een heldere vraag of oplossing komen.

Filter: Ga meer letten op de positieve dingen en mensen en stimuleer die om daar meer van te doen. Maak het simpel met elkaar door kleine haalbare doelen met elkaar af te spreken. Zo vergroot je de kans op succes en daarmee vergroot je dus de groene knop.
Een team heeft bijvoorbeeld afgesproken dat de teamvergadering door iedereen goed voorbereid werd en de mentor met concrete vragen of knelpunten zou komen. Per keer werd een deel van de cliënten goed besproken in plaats van iedereen half of alleen de cliënten waar gedoe mee was. Als mentor wist jij wanneer jouw cliënten aan de beurt waren, dus kon je de voorbereiding vooraf inplannen. Op deze manier kreeg de behandeling steeds beter vorm en werden ook de succesvolle cliënten besproken..

Forget: stop met multitasken, want niemand kan twee dingen tegelijk echt goed doen (nee ook vrouwen niet). Gooi ballast overboord door kritisch te kijken naar de werkzaamheden van het team. Wat moet echt en wat niet of wat kan iemand anders doen. Zo heeft bijvoorbeeld een team besloten om boodschappen te laten bezorgen in plaat van zelf te halen want de 5 euro die bespaard werd was snel terug verdient door de medewerker die in dat uur een cliënt kon begeleiden.

Wil je meer weten over hoe jij jouw energiebatterij en die van jouw team positief kunt beïnvloeden, download dan mijn gratis e-book: in 5 stappen op weg naar een energieker en beter presterend team door hieronder te klikken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.